AUTOMOBILIS, EISMO TAISYKLĖS, ŠVIESOFORAI
Eismo taisyklės daug senesnės už automobill: ju būta jau Romos imperijoje karietų epochos laikais. Nesunku suprasti, kodėl jos atsirado: jei du sunkūs vežimai susidurs, nelaimės neišvengsi. Taigi jau pačių pirmųjų eismo taisyklių paskirtis saugoti žmogaus gyvybę ir transporto priemones, nustatyti griežtą. važiavimo tvarką, sudrausti jos pažeidėjus.
Nuo senų laikų įstatymas gynė pėsčią žmogų. Rusijoje Petras I buvo išleidęs įsaką, rūsčiai baudžianti neklaužadas vežikus.
Keliuose ir gatvėse pasirodžius krovinių pervežimo savaeigiams ekipažams, visose valstybėse buvo paskelbta įstatymų, ribojančių greitį, draudžiančių sustoti kur pakliuvo, saugančių aplinkinių ramybę. Šie įstatymai, leidžiami vadovaujantis eismo saugumo sumetimais, neretai būdavo nukreipti prieš automobilius kaip prieš nepageidaujamą technikos naujovę, nors ši naujovė buvo aiškiai pranešesnė už tradicines transporto priemones. Tokio priešiško „antimotorizacinio” įstatymo pavyzdys — 1865 m. anglų parlamento priimtas „Istatymas apie kelių lokomotyvus”, pagal kurį prieš kiekvieną savaeigį ekipažą turėjo eiti žmogus su raudona vėliavėle, kad įspėtų vežikus ir pėsčiuosius. Tokie įstatymai, suprantama, slopino automobi lių panaudojimo galimybes, tačiau, antra vertus, daugelis iš jų davė pradžią šiuolaikinėms eismo taisyklėms, ypač toms, kuriomis reikalaujama laikytis nustatytos eismo tvarkos, pėsčiųjų ir vairuotojų atidumo vienū kitiems, atsakomybės už eismo nelaimę.
Senųjų miestų gatvės ir gana prastai prižiūrimi užmiesčio keliai nebuvo pasiruošę karietų (to laikotarpio automobilis), vėliau — automobilių antplūdžiui. Kad neįvyktų daug skaudžių nelaimių, pradėta eismą reguliuoti. Tam sukuriama gana paprasta ir patogi šviesos signalizacijos sistema. Pirmasis dujų šviesoforas buvo įrengtas 1868 metais Londone. Jo šviesas kaitaliojo policininkas. Nepraėjo nė šimtas metų, ir šis darbas jau patikėtas „mąstančioms” mašinoms — elektroniniams skaičiavimo įrengimams. Šiuo metu pasaulyje yra per 250 000 šviesoforais reguliuojamų sankryžų.
Taigi eismo taisyklių istorija, siekianti labai senus laikus, vingiuota ir įdomi…
- Ar nedrausmingas vežikas gali būti nubaustas mirti?
- Kas automobiliams buvo draudžiama įstatymu?
- Kada gatvėse įsižiebė raudona ir žalia švieaa?
- Kas išgalvojo automobilių numerius ir kodėl neleidžiama bet kam vairuoti mašiną?
- Kiek laiko automobiliui sutaupo „mąstantys” Aviesoforai?