AUTOMOBILIS, EISMO TAISYKLĖS, ŠVIESOFORAI

AUTOMOBILIS, EISMO TAISYKLĖS, ŠVIESOFORAI

Eismo taisyklės daug senesnės už automobill: ju būta jau Romos imperijoje karietų epochos laikais. Nesunku suprasti, kodėl jos atsirado: jei du sunkūs vežimai susidurs, nelaimės neišvengsi. Taigi jau pa­čių pirmųjų eismo taisyklių paskirtis saugoti žmo­gaus gyvybę ir transporto priemones, nustatyti griež­tą. važiavimo tvarką, sudrausti jos pažeidėjus.

automobilis

Nuo senų laikų įstatymas gynė pėsčią žmogų. Ru­sijoje Petras I buvo išleidęs įsaką, rūsčiai baudžian­ti neklaužadas vežikus.

Keliuose ir gatvėse pasirodžius krovinių pervežimo savaeigiams eki­pažams, visose valstybėse buvo paskelbta įstatymų, ribojančių greitį, draudžiančių sustoti kur pakliuvo, saugančių aplinkinių ramybę. Šie įstatymai, leidžia­mi vadovaujantis eismo saugumo sumetimais, nere­tai būdavo nukreipti prieš automobilius kaip prieš nepageidaujamą technikos naujovę, nors ši naujo­vė buvo aiškiai pranešesnė už tradicines transporto priemones. Tokio priešiško „antimotorizacinio” įsta­tymo pavyzdys — 1865 m. anglų parlamento priimtas „Istatymas apie kelių lokomotyvus”, pagal kurį prieš kiekvieną savaeigį ekipažą turėjo eiti žmogus su raudona vėliavėle, kad įspėtų vežikus ir pėsčiuo­sius. Tokie įstatymai, suprantama, slopino automobi lių panaudojimo galimybes, tačiau, antra vertus, dau­gelis iš jų davė pradžią šiuolaikinėms eismo taisyk­lėms, ypač toms, kuriomis reikalaujama laikytis nu­statytos eismo tvarkos, pėsčiųjų ir vairuotojų atidu­mo vienū kitiems, atsakomybės už eismo nelaimę.

Senųjų miestų gatvės ir gana prastai prižiūrimi užmiesčio keliai nebuvo pasiruošę karietų (to laikotarpio automobilis), vėliau — automobilių antplūdžiui. Kad neįvyktų daug skau­džių nelaimių, pradėta eismą reguliuoti. Tam suku­riama gana paprasta ir patogi šviesos signalizacijos sistema. Pirmasis dujų šviesoforas buvo įrengtas 1868 metais Londone. Jo šviesas kaitaliojo policinin­kas. Nepraėjo nė šimtas metų, ir šis darbas jau pa­tikėtas „mąstančioms” mašinoms — elektroniniams skaičiavimo įrengimams. Šiuo metu pasaulyje yra per 250 000 šviesoforais reguliuojamų sankryžų.

Taigi eismo taisyklių istorija, siekianti labai se­nus laikus, vingiuota ir įdomi…

  1. Ar nedrausmingas vežikas gali būti nubaustas mirti?
  2. Kas automobiliams buvo draudžiama įstaty­mu?
  3. Kada gatvėse įsižiebė raudona ir žalia švie­aa?
  4. Kas išgalvojo automobilių numerius ir kodėl neleidžiama bet kam vairuoti mašiną?
  5. Kiek laiko automobiliui sutaupo „mąstantys” Aviesoforai?